رابط کاربری چیست؟ دلیل اهمیت رابط کاربری چیست؟

رابط کاربری چیست؟ دلیل اهمیت رابط کاربری چیست؟

صمد سپهری

رابط کاربری کلمه ای است که حتما به گوش تان خورده است. رابط کاربری اهمیت ویژه ای در موفقیت کسب و کار ها دارد. کسب و کار ها علاوه بر تمرکز بر تولید محتوای عالی باید بر روی داشتن رابط کاربری خوب نیز تمرکز کنند در غیر این صورت کاربران خود را از دست خواهند داد. در ادامه به بررسی کامل تر این موضوع می پردازیم که رابط کاربری چیست و چه اهمیتی دارد.

رابط کاربری چیست؟

رابط کاربری یا User Interface که مخفف آن UI می‌باشد. در زبان فارسی آن را با عنوان رابط، واسط یا نمای کاربری و بیشتر با گرافیک ظاهری اپ و یا سایت می‌شناسیم. رابط کاربری شامل المان‌های دیداری یک محصول می‌شود، به عنوان مثال در یک وبسایت یا اپلیکیشن، تمام تصاویر به کار رفته، رنگ‌بندی‌ها، آیکون ها، طراحی ظاهری دکمه‌ها و … می‌توانند در بردارنده مفهوم  UI باشند.

تعریف رابط کاربری از زبان ویکی پدیا

رابط کاربری چیست از زبان ویکی پدیا : ui مخفف کلمه انگلیسی user interface می باشد و فضایی است که تعامل بین سیستم و کاربر در آن رخ می‌دهد. رابط کاربری، بخش دیدنی و قابل لمس یک ابزار است که کاربر مستقیماً با آن سر و کار دارد.

تعریف رابط کاربری به زبان ساده

UI به زبان ساده به معنی طراحی ظاهر یک وب سایت یا اپلیکیشن که کاربر آن را مشاهده می کند و از آن استفاده می کند. به عنوان مثال تمام تصاویر به کار رفته، رنگ‌بندی‌ ها، آیکون ها، طراحی ظاهری، دکمه‌ها و … همگی جزو UI هستند.

ویژگی های یک رابط کاربری خوب چیست؟

رابط کاربری خوب چه ویژگی هایی دارد

رابط کاربری خوب به کاربران این امکان را می دهد که اقدامات مورد نظر خودشان را به طو موثر و کارآمد تر انجام دهند. اما در حقیقت ، بهترین ui ها لزوما آن هایی نیستند که جالب تر از بقیه طراحی شده باشند ، بلکه زمانی بهترین است که تجربه کاربری یکپارچه و مناسبی را ارائه می دهد.

در بالا چند تعریف برای رابط کاربری چیست آوردیم. در این بخش می خواهیم بررسی کنیم که ویژگی های اصلی یک رابط کاربری چیست .

1-ساده و بدون هیچ گونه پیچیدگی باشد.

برخی از طراحان تصور می کنند رابط کاربری زمانی فوق العاده است که پیچیده و حرفه ای طراحی شود. اما در اصل زمانی فوق العاده است که به گونه ای طراحی شود که پیچیده نباشد و استفاده از آن برای کاربران آسان باشد.

هدف اصلی از طراحی ui این است که کاربران بتوانند به راحتی با سیستم شما ارتباط برقرار کنند پس هر چقدر قابل درک و ساده تر باشد به نفع شما خواهد بود.

برای بهتر شدن رابط کاربری ، قبل از افزودن ویژگی ها و محتوا مواردی را که برای کاربر ضروری نیستند را حذف کنید و بیشتر بر روی کیفیت تجربه کاربری متمرکز شوید.

2-واضح و کاربر پسند باشد.

وضوح یکی از مهمترین ویژگی های ui است. رابط کاربری شما هر چقدر واضح تر و کاربر پسند تر باشد تعامل کاربران با سیستم شما بیشتر خواهد شد. اکثر افراد مسائلی را که درک نمی کنند نادیده می گیرند ، پس بهتر است وضوح و شفافیت را در دستور کار خود قرار دهید تا بتوانید مخاطبان بیشتری را جذب کنید.

3-کارایی مناسبی داشته باشد.

یکی دیگر از ویژگی های رابط کاربری با کیفیت ، کارایی مناسب آن است. هر چقدر کارایی آن بهتر باشد موجب می شود کاربران به خواسته های خودشان زود تر  و راحت تر برسند.

یکی از بهترین راه ها برای بهبود کارآیی رابط کاربری تجزیه و تحلیل فعالیت ها و نیاز های کاربران است. سعی کنید شرایطی را فراهم آورید که کاربران برای رسیدن به خواسته های خودشان هیچ مشکلی نداشته باشند و سریع تر و راحت تر به آن دست پیدا کنند.

4-مناسب برای هر سن و سالی باشد.

یک رابط کاربری خوب باید طوری طراحی شود که هر شخصی با هر سن و سالی بتواند با سایت یا اپلیکیشن مورد نظر به راحتی کار کند و به خواسته هایش برسد.

5-باید respansive (واکنش گرا) باشد.

از مهم ترین ویژگی های یک رابط کاربری با کیفیت این است که respansive (واکنش گرا) باشد یعنی طوری طراحی شود که در انواع دستگاه ها با اندازه های مختلف به درستی نمایش داده شود. طراحی ریسپانسیو هم باعث می شود کاربران در دستگاه های مختلف به خوبی از طرح مورد نظر استفاده کنند. همچنین ریسپانسیو بودن یکی از فاکتور های مهم در سئو می باشد که اهمیت بسیار زیادی دارد.

6-باید میان اجزای طرح تناسب وجود داشته باشد.

طراحی رابط کاربری زمانی اصولی است که بین اجزای آن تناسب وجود داشته باشد. یعنی بین رنگ ها، تصاویر، آیکون ها و … تناسب وجود داشته باشد. فرض کنید داخل یک طرح برخی از آیکون ها سیاه باشد، برخی رنگی و برخی سیاه و سفید در این حالت طرح بسیار زننده می شود و بین اجزای آن تناسبی وجود نخواهد داشت. اما اگر تناسب بین اجزا رعایت شود هم طرح زیبا تر دیده می شود و هم نشان دهنده استاندارد بودن طرح است.

ui و ux چه تفاوتی با هم دارند؟

تفاوت ui و ux

تفاوت ui و ux

رابط کاربری و تجربه کاربری مکمل یکدیگر هستند. ui بخشی مهمی از ux محسوب می شود. به همین دلیل اغلب اسم این دو عبارت در کنار هم آوره می شود. اما کاملا با یکدیگر متفاوت هستند. در این بخش می خواهیم بررسی کنیم که رابط کاربری و تجربه کاربری چه تفاوتی با هم دارند.

رابط کاربری تم ظاهری را مدیریت و پیاده سازی میکند. طراح ui محصولات و خدمات را کنار هم می چیند و از تصاویر، رنگ و آیکون های مناسب استفاده می کند. طراحی خوب باعث ماندگاری کاربر در سایت و یا اپلیکیشن خواهد شد.

اما تجربه کاربری مستقل از عناصر ظاهری و تصاویر است. تجربه کاربری بر روی داشتن تجربه هر چه بهتر کاربران تمرکز می کند. در طراحی تجربه کاربری سعی می شود کاربران بهتر به خواسته ها و نیاز های خودشان دسترسی پیدا کنند.

به طور کلی می توان گفت ui و ux خوب در کنار هم باعث جذب کاربران و موفقیت کسب و کار ها می شوند.

دلیل اهمیت رابط کاربری چیست؟

موقع استفاده از یک سایت ، اپلیکیشن موبایل یا یک نرم افزار اولین چیزی که به چشم می خورد رابط کاربری آن است. با داشتن ui مناسب کاربران تجربه خوبی از استفاده از سایت خواهند داشت پس تمرکز بر روی ui مناسب باعث جذب کاربران بیشتری خواهد شد.

تمرکز بر روی رابط کاربری مناسب علاوه بر این که تجربه استفاده از سایت را برای کاربران بهبود می بخشد، همچنین با جذب مشتریان بیشتر باعث می شود درآمد بیشتری کسب کنید. پس اگر می خواهید در کسب و کارتان به موفقیت بیشتری دست پیدا کنید باید اهمیت ویژه ای به رابط کاربری بدهید.

اهمیت رابط کاربری برای سایت ها و اپلیکیشن موبایل

1-رابط کاربری سایت

با گسترش کسب و کار های آنلاین بدون داشتن سایت کسب و کار ها نمی توانند به پیشرفت زیادی دست پیدا کنند. ui نقش بسیار مهمی در جذب مشتری و نگهداری آن ها دارد. پس باید رابط کاربری سایت به خوبی طراحی شود تا کاربران بتوانند زودتر به خواسته های خودشان برسند.

هر چقدر یک سایت محتوای عالی داشته باشد اما ui آن ضعیف باشد کاربران خود را از دست خواهد. پس کسب و کار ها علاوه بر تمرکز بر روی تولید محتوای خوب باید ui مناسبی داشته باشند تا بتوانند کاربران بیشتری را به سمت کسب و کار خود جذب کنند.

2-رابط کاربری اپلیکیشن موبایل

روزانه بر تعداد کاربران موبایل اضافه می شود و اهمیت آن ها برای هیچکس پوشیده نیست. هر چقدر ui یک موبایل بهتر باشد و کاربران بتوانند راحت تر از آن استفاده کنند به محبوبیت آن افزوده می شود.

رابط کاربری برای کسب و کار ها چه اهمیتی دارد؟

اهمیت رابط کاربری

اهمیت ui برای کسب و کارها برای کسی پوشیده نیست . وب سایت ها اولین و مهمترین راه ارتباطی بین صاحبان کسب و کار ها و مشتریان آن ها می باشند. بنابراین یک طرح متناسب با فعالیت کسب و کار می تواند ذهنیت خوبی را در ذهن کاربران ایجاد کند. اما در مقابل یک ui نامناسب باعث می شود که کاربران سایت شما را ترک کنند و احتمال دارد جذب رقیبان شما شوند. در ادامه 4 دلیل اصلی برای اهمیت رابط کاربری برای کسب و کارها آورده ایم.

پیشنهاد ویژه : دوره طراحی رابط کاربری + کسب درآمد با تخفیف ویژه

1- ui خوب باعث می شود پیام ها بدون هیچ پیچیدگی به مخاطبین منتقل شود.

اصلی ترین هدف طراحی ui این است پیام ها را بدون هیچ پیچیدگی بع مخاطبان منتقل کند. اگر در طراحی تضاد رنگی وجود داشته باشد و یا اطلاعات بیش از حد و اضافه وجود داشته باشد، باعث پیچیدگی طرح خواهد شد. این موضوع منجر به سردرگمی ذهن کاربران می شود و ممکن است کاربران سایت شما را ترک کنند و جذب رقیبان شما شوند.

پس برای اینکه از سردرگمی کاربران جلوگیری کنید و کاربران بیشتری را جذب کنید، باید کاربر پسند بودن و سادگی را در طرح های خود رعایت کنند و اطمینان حاصل کنند که وب سایت یا برنامه به خوبی طراحی شده است.

2- باعث می شود مشتریان اطمینان بیشتری به شما داشته باشند.

بدون شک همه ما وب سایت هایی را دوست داریم که استفاده از آن ها راحت تر باشد و تجربه خوبی را از سایت مورد نظر داشته باشیم. یک وب سایت ، مخصوصا یک وب سایت تجاری که خدمات ارائه می دهد باید به گونه ای طراحی شود که کاربران بتوانند به راحتی از آن استفاده کنند.

در طراحی یک سایت اگر از رنگ های خوب و مناسبی استفاده شده باشد و همچنین دارای دکمه های مفید و محتوای مناسبی باشد کاربران بیشتر جذب آن خواهند شد.

پس هر چقدر طراحی بهتر و مناسب تری داشته باشید باعث می شود مشتریان اطمینان بیشتری به شما داشت باشند.

3- باعث می شود کاربران به مشتریان دائمی شما تبدیل شوند.

در عصر دیجیتال طراحی ui خوب ، برای کسب و کارها یک عامل بسیار مهم جهت رسیدن به موفقیت است. اگر یک کسب و کار تازه شروع به کار کرده باشد ، UI مناسب باعث می شود آن برند به خوبی شناخته شود. همچنین باعث می شود ذهنیت خوبی از تجارت شما در ذهن مشتریان ایجاد کند.

مشتریان در هر زمینه و صنعتی بهترین گزینه ها را انتخاب می کنند ، به همین جهت با داشتن طراحی UI مناسب می توانید کاربران بیشتری را جذب کنید و آن ها را به مشتریان دائمی خودتان تبدیل کنید.

4-باعث برندسازی بهتر و گسترش کسب و کار شما می شود.

هر چقدر رابط کاربری به صورت اصولی طراحی شده باشد باعث می شود مخاطبان راحت تر به خواسته های خود برسند. همین موضوع کمک می کند تا مخاطبان احساس خوبی نسبت به برند شما پیدا کنند و برند شما در ذهن آن ها نقش ببند. هر چقدر در این زمینه بهتر عمل کنید شانس اینکه کسب و کارتان پیشرفت کند بیشتر خواهد شما یعنی می توانید کسب و کارتان را گسترش بدهید و درآمد خودتان را افزایش بدهید.

کلام آخر

در این مقاله بررسی کردیم که رابط کاربری چیست و چه اهمیتی برای کسب و کار ها دارد و چرا باید به آن توجه کنیم. اگر به دنبال پیشرفت در کسب و کارتان هستید سعی کنید هم محتوای خوبی تولید کنید هم بر روی داشتن  ui و ux حرفه ای و استاندارد تمرکز کنید.

امیدوارم که از خواندن این مقاله نهایت استفاده را برده باشید.خوشحال می شویم اگر هر گونه پیشنهاد یا انتقادی داشته باشید در قسمت نظرات با ما به اشتراک بگذارید.

اشتراک گذاری:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

جستجو در سایت

کلمات کلیدی محبوب و پر طرفدار

سایت های آماده

جعبه تولید محتوا

کورس بیزینس